Camperavontuur familie Schellinger

Op 1 juli 2020 was het zover, 7 weken vakantie. Het voelt eigenlijk als een sabbatical! 7 weken een eigen vakantiehuis, maar dan op wielen. Een prachtige camper voor ons hele gezin, een half-integraal camper om precies te zijn.

Een half-integraal camper, of semi-integraal camper is het meest verkochte model. Het combineert de technische basis en de cabine van een bestelbus, met een opbouw die breder en hoger is dan die van een bestelbus.

Waarom wij voor een half-integraal camper hebben gekozen, is het feit dat we alle 5 een gordelplek hebben en er ruim voldoende slaapplek is in de camper, zonder al teveel ombouwen. De camper is wel groot (7.5 meter lang en 2.9 meter hoog), maar hij rijdt toch als een bus. Hierdoor kan je makkelijk verplaatsen op de snelweg en rij je makkelijk met het verkeer mee.

Onze kleinste (toen 5 maand) kon in de maxi-cosi op de 5e stoel meerijden.

Na een drukke dag inpakken hebben we de kinderen (met de camper) opgehaald van de opvang en kinderdagverblijf en hebben we direct koers gezet richting de grens. Na anderhalf uur rijden hebben we de camper, nog wat onwennig, neergezet bij camperplaats de Haar in de Heurne. Aangezien wij voor de zomervakantie van de basisschool vertrokken, kan je je voorstellen dat we de gemiddelde leeftijd daar behoorlijk omlaag haalden, maar hey, we waren onderweg! Hoe gaaf!

De eerste nacht was eerst nog wat onwennig, maar de kinderen hebben heerlijk geslapen op de ruime bedden achterin. De kleinste hebben we laten slapen in de kinderwagen bak tussen de oudste 2 in.

De volgende ochtend hebben we meerdere ervaren camperaars gesproken en deze tips waren goud waard!

Na het ontbijt zijn we Duitsland ingereden naar een camping achter Frankfurt (Main Spessart Park), hier hebben we 2 dagen gestaan en vervolgens boven München (Campingplatz Kratzmühle) hier hebben we 3 dagen gestaan.

Hierna hebben we op doorreis naar Oostenrijk, München bezocht. De camper hebben we bij het stadion geparkeerd en zijn we met de metro de stad ingereden.

In Oostenrijk hebben we de enige camping (Camping Natterer See) op onze reis getroffen waarbij we niet de keuze uit plekken hadden, maar op het trekkersveld terecht kwamen. Dit veld was net een landingsbaan tussen de bergen, supergroot en veel ruimte voor onze kroost om rond te rennen.

In Oostenrijk kwamen we wel tot de conclusie dat wij zin kregen in echte warme zon. Ook merkten we dat de kinderen de ‘reisweek’ door Duitsland en Oostenrijk wel druk vonden en zin hadden in een lekker zwembad en vriendjes. Dus hebben we om 23.00 uur ’s avonds nog besloten om naar onze lievelingscamping (Camping Weekend Glamping Resort) bij het Gardameer te gaan, tegen de vooraf gemaakte plannen in. Hier hebben we een heerlijke week doorgebracht en kwamen we even allemaal tot rust. De laatste dag belden vrienden van ons dat ze op een camping stonden aan het Idromeer, dus hebben we alles weer ingepakt en zijn we naar hen gereden en hebben we gezellig samen op de camping de nacht doorgebracht.

Via Triëste zijn we doorgereden Kroatië in om het land te gaan ontdekken. Net over de grens zijn we naar Umag gegaan. Via de supermarkt naar de camping uiteraard, zodat we met een volle koelkast hier konden staan. Een prachtige camping (Camping Stella Maris), klein voor Istrië, maar wij vonden hem nog best groot (750 staanplekken).

Na 2 dagen waren we weer onderweg naar een kleinere camping onderin Istrië, maar helaas gooide corona hier roet in het eten, doordat er code oranje werd afgegeven door de Nederlandse overheid. Dus hebben we de camper gedraaid en zijn we terug Italië ingereden en hebben we besloten om hier een mooie rondreis te maken.

Op Camping Village Pino Mare hebben we 5 dagen heerlijk gekampeerd met familie. Een leuke camping aan de zee met een groot zwembad.

In de omgeving is hier wat minder te ondernemen, dus een camping voor de echte strandliefhebber.

Vervolgens doorgereden naar het zuiden om San Marino te bezoeken, een echte aanrader. Grote camperplaats die niet duur is en een lift naar het hoger gelegen stadscentrum (noodzakelijk, geloof ons!) dichtbij.

Erg leuk om rond te struinen door de kleine straatjes en boetiekjes. Een tip is om je vakantiekaartjes vanuit San Marino te versturen, is toch een mooie postzegel en stempel die je hier krijgt.

Een plek die we al op onze planning hadden staan, was Casa Tartufo Vakantie camping & appartementen. Midden in de Marken, een bergje op rijden met slecht asfalt, de glazen trillen in de kastjes, 40 graden op de thermometer. Maar een oase van rust met een heerlijk zwembad. Waar we dachten dat dit een plek voor papa en mama was, bleken er volop Nederlandse kinderen te zijn.

Een Nederlandse eigenaar die geweldige pizza avonden organiseert en zijn vrouw die heerlijke Limoncello maakt.

Vervolgens door naar het Trasimenomeer, hier hebben we 3 dagen gestaan op camping Spiaggia Passignano, maar het was niet ons favoriete meer. Doordat het vrij ondiep is, zijn er erg veel vliegen in de lucht, die gelukkig niet steken.

Er is veel te doen rondom het meer, zoals het bezoeken van de eilanden en leuke dorpjes.

Op doorreis naar de westkust moesten we even stoppen in Montepulciano. Een typisch Italiaans dorpje op een heuvel met een goede parkeerplaats voor campers.

Hier hebben we overnacht bij Casa Vacanze I Chiari, een echte aanrader. Een mooi zwembad met goede sanitaire voorzieningen. Een fantastisch Italiaans restaurant, inclusief de gebruikelijke chaos, maar heerlijk eten en goed gezelschap.

Aan de westkust van Italië hebben we gestaan in Castagneto Carducci (camping Le Pianacce). Een mooie terrassencamping tussen de naaldbomen. Erg mooi waterpark en dichtbij de zee. Hier loop je overigens niet naartoe, dus rijdt er normaliter een pendelbusje naar het strand. Geniet hier van het animatieteam en het restaurant, de wijnen en de gezelligheid aan de kust.

Na deze camping zijn we weer naar het noorden gereden, maar niet zonder te stoppen in Lucca, 1 van onze favoriete steden in Italië. De rust en koelte van de kleine straatjes overweldigen ons altijd weer. Kleine tip, parkeer hier altijd op de camperplek, dit kostte ons een boete!

Volgende stop; Iseomeer (camping Del Sole Village). Dit prachtige meer ligt midden tussen het laaggebergte en heeft heerlijk fris water. De camping ligt op loopafstand van Iseo, een typisch Italiaans meerdorpje.

De camping heeft een klein strandje en de vele Nederlanders hier hebben veel bootjes waarmee ze over het meer scheuren. Erg leuk om eens mee te mogen varen. We hebben hier vaker in het meer gelegen, dan dat we het zwembad hebben gezien.

Vanuit het Iseomeer zijn we naar Leolandia gereden, hier hebben we met de kinderen een heerlijke dag gehad in een superleuk pretpark. Een echte aanrader om te bezoeken, ook omdat er voor campers een speciale parkeerplaats is waar je zelfs kan overnachten. Wij hebben overnacht op een camperplek aan het Comomeer (Area Sosta – Tavernoia).

Het Luganomeer is 1 van onze favorieten gebleken. We stonden vlak aan het water, mede door de rustige campings in coronatijd. De omgeving is hier zo mooi en het water is zo helder. We stonden bij Porlezzo (Camping Darna Sas) waar we heerlijk konden zwemmen en de omgeving ontdekken. De camping had erg leuke animatie en een heel goed restaurant.

Op de route naar Nederland zijn we in Zwitserland gestopt in Lauterbrunnen. Hier kan je wandelen in de bergen en genieten van de verschillende watervallen die naar beneden komen. Zelfs met de kleinste in de draagzak zijn wij de gondel in geweest om op de toppen van de bergen rond te wandelen. Vergeet ook vooral niet om de lokale kaasfondue te proeven! De mensen hier zijn erg aardig, maar zoals Zwitserland bekend staat is alles wel erg aan de prijs.

Omdat we geen zin hadden om weer met tussenstops door Duitsland te reizen, hebben we op 1 dag 800 kilometer met de camper gereisd om rond 23.00 aan te komen bij onze ouders. Dit raden we zeker niet aan, maar we wilden heel graag weer even naar opa en oma! Hier hebben we de camper op de oprit geparkeerd en hebben de kindjes heerlijk in de logeerbedden bij opa en oma geslapen. Een leuke verassing na 6.5 week!

Doordat we dit eind op het laatst hebben gereden, konden we onze geweldige reis afsluiten met 3 dagen op de Beerze Bulten, in Beerze. Deze camping vonden onze kinderen de leukste van allemaal, dus weet dat er in Nederland genoeg leuks te doen is! Zwemmen, klauteren en geweldige animatie zorgden voor superleuke laatste dagen.

Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen hoe ons camper avontuur is gegaan. We hopen dat jullie reis minstens zo avontuurlijk wordt! Neem contact met ons op om er meer over te weten te komen.